Uddannelsen til Relationel Psykoterapeut

Uddannelsen sigter mod praktisk kunnen, teoretisk forståelse og kursisternes egenproces.
Truels Vallø Bisgaard og Kirsten Kleinert er gennemgående kursusledere på hele uddannelsen.

Forløb

Uddannelsen er 4-årig. 1. år af uddannelsen er et gruppeforløb der danner basis for resten af uddannelsen. Det er muligt at deltage på 1. år som gruppedeltager uden at deltage i resten uddannelsen. Hvert år indeholder 6 kursusmoduler.

Studiegrupper:

Kursisterne skal danne studiegrupper der skal mødes 6 dage à 7 timer om året. I studiegrupper arbejdes med relevante teoretiske emner.

Opgaver og eksamen:

1. år laves evaluering af de studerende. Kursisterne evalueres af skolen i forhold til arbejdsindsats og personlige arbejdspunkter.
2. år skal afleveres teoretisk forståelsesmæssig opgave med inddragelse af kursistens egen historie.
3. år skal kursisten aflevere større teoretisk opgave indenfor teoretisk psyko- og traumeterapi.
4. år skal kursisten aflevere større teoretisk opgave. Afholde teoretisk oplæg og en styre en del af et kursusmodul.

Ved den praktiske prøve laver du et terapeutisk arbejde med en “klient”, du ikke kender. Det skal have en varighed af 30 min. Efter dette vurderes din præstation sammen med dig og en ekstern censor. Din eksamen bliver bedømt “bestået” eller “ikke bestået”. Hele eksamen har en varighed af ca. 1 time.

Egenterapi:

Kursister skal gå i egenterapi i gennem hele uddannelsen. 15 timer årligt. SFPP bistår kursister mht. valg af terapeut. 15 timer/år.

Kreativitet:

Der vil på uddannelsen være indslag og oplevelser af kreativ og kropslig karakter. Oplevelser der sætter glæden ved at udtrykke sig i fokus.

Eksamen:

Praktisk prøve/eksamen.

Ved den praktiske eksamen laver du et terapeutisk arbejde med en klient som du ikke kender. Dette har en varighed af 30 min. Efter eksamen vil vi sammen med dig og en ekstern censor evaluere dit arbejde. Din eksamen bliver bedømt bestået eller ikke bestået. Hele eksamen har en varighed af ca 1 time.

 

 

Gæstelærere

På 2., 3. og 4. år vil der være gæstelærere på enkelte moduler. Når der er gæstelærer på et modul, er enten Kirsten Kleinert eller Truels Vallø Bisgaard også tilstede på modulet.

Iver Hecht

Det indre barn

Iver har ledet familieinstitutionen Vibygård i mere end 30 år, supervisor, foredragsholder mm.. Psykolog, relationel biologisk traumeterapeut.

Susse Vallø Bisgaard

Etik og Grænser

Susse er praktiserende psykoterapeut, supervisor, personaletræner og har tidligere været gæstelærer på psykoterapeutuddannelse. Organisk kroppsykoterapeut og relationel biologisk traumeterapeut. Gift med Truels Vallø Bisgaard.

Søren Westerbjerg Andersen

Familieterapi

Søren har selvstændig praksis med samtale- og kropterapi og supervision. Familieterapeut og relationel biologisk traumeterapeut.

Henrik Vettergren Carlsen

Spirituelt arbejde

Henrik er psykoterapeut, relationel biologisk traumeterapeut og har derudover rejst i Indien og praktiseret meditation siden 1970.

Gæstelærer i psykiatriske diagnoser

Under afgørelse.

 

Studieindhold

I løbet af uddannelsen gennemgås som minimum nedenstående teoretiske emner.

Kærligt nærvær/ kontakt

Gruppeproces.

Nervesystemet

Forsvarsmekanismer

Kropterapi. Grounding, centring og kontakt.

Traumetilstande.

Grænser og etik

Skam/skyld og ansvar.

Chok/traume

Stress/angst

Tilknytning

Familie/børn

Indre Barn

Sorg og krise

Overføring/modoverføring

Afhængighed

Psykiatri

Skyggesider/fordomme

Lyst/bør.

Teknikker. Find din stil som terapeut.

Embryologi.

Drømme.

Seksualitet.

 

Litteratur

Er til inspiration for kursisterne.

(Obligatorisk pensum udleveres på uddannelsen)

Ulla Rung Weeke. Når sygdom forløser.

Ulla Rung Weeke. At danse med nervesystemet.

Hanne Hostrup. Gestaltterapi.

Alexander Lowen. Bioenergetik.

Marianne Bentzen. Den neuroaffektive billedbog.

Oplæg om nervesystemet.

Tove Hvid, Kroppens fortællinger i billeder

Tove Hvid, Kroppens fortællinger

Esben Hougaard. Psykoterapi, teori og forskning. Side 431-443

Susan Hart. Den følsomme hjerne

Lars Sørensen. Skam.

Lars Sørensen. Sjælens længsel.

Marta Cullberg. Fra skam til selvrespekt.

Peter Levine. Væk tigeren.

Peter Levine. Den tavse stemme.

Peter Levine og Maggie Kline. Traume set med barnets øjne.

Phie Amboe. Free the mind. Film

Daniel Stern. Det nuværende øjeblik.

Daniel Stern. Et spædbarns dagbog.

Poul Røpke. Kærlighed og sexlyst.

John Bowlby. En sikker base.

Susan Hart. Fra tilknytning til mentalisering

A Miller. Det selvudslettende barn

Hanne Hostrup. Kærestebilleder.

Marianne Davidsen-Nielsen og Nina Leick. Den nødvendige smerte

Bodil Claesson. Pigen som hoppede ud af sin krop.

Karin Dyhr og Marianne Holme. Glaspigen.

Karin Dyhr. Bag om borderline.

Arhild Lauveng. I morgen var jeg altid en løve.

Arhild Lauveng. Unyttig som en rose.

Sue Gerhardt. Kærlighed gør en forskel.

Janet Woitiz. Voksne børn af alkoholikere.

Janet Woitiz. At kæmpe for nærhed.

Finn Skårderud. Galskabens magt.

Jytte Vikkelsøe. Derfor forelsker du dig aldrig i den forkerte.

Heidi Korsgaard. Når kærligheden kammer over.

Gerlach. Angstbogen.

Heller og Lapierre. Udviklingstraumer.

Susan Hart. Dissociationsfænomener.

Lyager J. At bestige bjerge

Strange. Når omsorg bliver til overgreb.

Lisbeth Zorning. Vrede er mit mellemnavn.

Lisbeth Zorning. Hemmeligheder.

Marlene Lauritsen. Brev til mor.

Mette de Fine Licht. Splittet-at være mor til et misbrugt barn.

Frederik Roed. Messedreng.

Kristian Ditlev Jensen. Det bliver sagt.

Sue Johnson. Hold mig.

Seidenfaden. Det levende parforhold.

Lars Sørensen. Særpræg, særhed, sygdom.

Lars Sørensen. Smertegrænsen.

Bøger fra Psykiatrifonden.

Tove Hvid. Spiseforstyrrelser og livsappetit.

Delphine De Vigan. Dage uden sult.

Melody Beattie. Gør dig fri af andres misbrug.

Irvin D Yalom. Kærlighedens bøddel.

Irvin D. Yalom. Terapiens Essens.

Irvin D. Yalom. Eksistentiel psykoterapi.

Irvin D. Yalom. Som at se på solen.

Bruce D Perry. Drengen der voksede op som hund.

Alv A Dahl og Aud Dalsegg. Charmør og tyran.

Vil du vide mere om SFPP?

Vi arbejder med den forståelse, at vores erfaringer sætter sine spor i både tanke, følelse og krop, og det derfor giver mening at forholde sig til alle tre dele.